Y-3Y-3
Catch Up! Meet Up!! Turn Up!!!
 

2015.05.01




原宿を訪れるものなら誰もが知っているファッションビル「ラフォーレ原宿」に店を構え、今年で10周年を迎えたセレクトショプ「GR8 (グレイト)」。最先端かつ、デザイナーのメッセージが洋服から確実に伝わる個性溢れるセレクトが世界的にも注目を集め、来日中の海外セレブティ中にはお忍びで来店する方も多い。そして今回は、その「GR8」を人気ショップへと育て上げたオーナー「久保光博」氏に、自身の経験をもとに、今後のファッションの流れから、洋服に関わったきっかけまで幅広くお話を伺った。



"La Foret Harajuku" is a fashion icon building which anybody who comes to Harajuku would know. "GR8 (pronounced GREAT)" is a select shop that is placed in La Foret Harajuku and is just celebrating it's 10 th anniversary. Because of their cutting edge and unique selection which you can see the message of the designer from their clothing, GR8 is noticed worldwide. Many celebrities would make an incognito visit during their stay in Tokyo.


We had a chance to interview Mr. Mitsuhiro Kubo, the owner who made GR8 into a famous select shop about how he started getting into the fashion business, to the fashion flow of now and then, through his experience.


 


 


-GR8を始めたきっかけを聞かせていただけますか?


若かりし頃、松山のラフォーレに出店してたセレクトショップで働いていたんですね。そのお店は、地方でも特殊なセレクトショップでしたので、わざわざ東京から雑誌社がちょくちょく取材に来るようなお店を運営していたんです。その松山時代に知り合ったラフォーレ原宿の館長さんが、メンズのお店を作りたいということで当時僕が働いていたセレクトショップのオーナーさんに話を持ちかけたんです。そのオーナーさんから僕に話が回ってきまして、久保さんだったらいいねと話が決まり、色々な所に行ったり人と会って話すことが好きだったので「是非」と始めさせていただきました。だから最初の二年間は雇われのプロデューサーでした。人を集めるところからお店のコンセプトを決め、バイイング・販売・管理まで、全てのことをやらなくてはいけなかったのですごく大変だったのを覚えています。それから3年程経って、2008年に完全に僕が引き継いだ形になりました。


GR8の名前の由来は、単純に「Great」という意味なのですが、プラス数字の「8」が末広がりという意味合いも持つので、セレクトショップをやるに当たり物や人と無限大に繋がっていけたらといコンセプトで付けました。


 


-Please tell us how you started GR8.


I used to work at a La Foret in Matsuyama (a small city in South West) . The shop was so popular that magazines would come interview us from Tokyo. Because of that, I got to know the director of La Foret Harajuku well. She wanted to make a men's shop there, and talked to the owner of the shop I worked at in Matsuyama. Then, the owner talked to me about starting a new shop, and the director also knew about me so she decided it would work out having me as the producer. So for the first two years, I was just a hired producer. Even though I was "hired" to do so, I had to start off finding the people to work at my place, to deciding the concept and everything, so it was quite a hard work.  But since I liked to go to different places and meeting new people, I thought it would be interesting and decided to take the offer. After about 3 years, I got to take over the business and here I am now. That was 2008.


By the way, the name GR8 comes from the word "GREAT" obviously, but the number "8" means good luck in Japanese, and it also relates to infinity "∞" so I wanted this shop to connect with people and things infinitely.


 




 


-「GR8」10周年に至るまでに苦労したことは?


僕自身、仕事に対しての苦労を当たり前のことだと思っています。例えば「今」売れているブランドも、正直来年にはどうなっているのか分からない。去年の実績を見て「この時期はこのブランドが売れていた、でも今年は駄目だな」というのが、やっぱりファッションなんです。お店の状況は日々変化しています。変化している状況を先読みし、その状況に合わせて引率していくことがバイヤーとして、自分の仕事として、非常に困難な作業だと思っています。お店をやっている以上売上を立てなくてはいけない、でももう去年の実績には頼れないという点は、周りからすれば苦労になることだと思います。ただ僕の場合はそれを苦労とは思わないんですよね。好きでやっている以上、そういう事だと常に感じています。


そういったマインドがあることを前提に、ファッション自体が、世の中で一番移り変わりがある事だと思っています。常に「流行」があり、そのスピードは毎年早くなっているように感じています。「ファッション業界ダメだよね」と言われても、じゃあそこで止まるのかといったら、絶対にそうではないんです。だからこそ、期待も含め毎期NYやパリに行っています。行ったら行ったで絶対に何かあるじゃないですか。そういう世界に身をおいているので、自分の中に苦労を苦労に感じないというのが、完全に確立されいるんだと思います。ほかの業種の方にすると、苦労だったりすることが、僕にとっては当たり前のことなんです。このスタイルで20年やっています。


そうは言っても、悩みは常にありますよ! お店を運営していると、毎日お客様はいらっしゃいます。店の隅々まで掃除は行き渡っているか? ディスプレイも今の流れに合っているのか? とか当たり前のことには物凄く悩んでいるかもしれません。今日バチーッと決まったディスプレイがあるとしますよね、でもその日が終わると当然ながら商品が売れているので、その箇所のディスプレイが歯抜けになっているんですよ。それを埋めなくてはいけないのですが、ただ埋めるだけではダメなんです。ストーリーが変わっているため、そこをまた全てを組み上げ直さないと納得いきません。普通に朝までかかったりしますよ (笑)。体が痛くなったり、思考停止状態にもなります。そういう時によくあることなんですが、次の日来ると、あの時はいいと思ったけど最低だなこのディスプレイってなるんです。そこでまたやり直したりします。でも努力したからこそ、そこでしっかり決まった時の気持ちよさは最高ですよね。そこのバランスが大事なんだと思います。


 


-What hardships did you go through within this 10 years?


To be honest with you, I think it is no surprise to go through hardships. For example, even if some brands are selling good now, you don't know about it next season. That situation makes us very nervous. You look at the numbers from last year and say " What was selling this season last year? It’s not doing good at all this year". That is fashion. I brought this up because if that actually happens, we can't rely on that brand anymore because we need to make profits. Now, that is what you would call a hardship to some people. But that is something obvious to happen. In my case, I don't take it as a hardship. I have a job that I love and If I love what I do, that is something that comes afterwards.


Having a mind like that, there is a flow in the fashion business, so what we do is just stay in the flow. I think fashion is something that has the most flow in the world. That's why there is a "flow = vogue" every year. Even when there is a time that you would say "Fashion isn't in right now", that doesn't mean fashion would stop. There is a slight movement in fashion anytime so I would want to go to NY or Paris to find the little bit of the movement. And if you actually go, there is always something exciting to find. Since I'm living in a world like this, I don't conceder hardships as hardships. It is something totally different. Some things that would be hard for other business, is something natural to me.


But, there are some hardships bug or small. When you run a shop, customers come in everyday. I find myself being very distressed about my shop being clean in every corner, or if the display is perfect for the items we have today and so on. Say I see a perfect display when I start the day off. But at the end of the day, things that's been sold will be gone from the display. Then, I would have to replace the empty spots with other items, but you can't just add things in between. You have to rebuild the whole display. Sometimes it takes till dawn lol. I would get aches all over my body and my mind would even stop at times lol. What often happens then, is that I come in the next day and I see the display that I thought was perfect looking all shitty lol. And I end up doing it all over again. But the more effort it takes, it feels even better when you get it. I think that balance is very important. If it's all hardship, anyone would become discouraged.


 




 


-パリコレ、ミラノ、ロンドン.ニューヨークとコレクションを見て、次は何が流行るかを見極めて売って行くのは楽しみであると同時に、ものすごいプレッシャーとの戦いでもありますよね?


先ほどの苦労を苦労と思わないと一緒で、あんまりプレッシャーも感じないタイプだと思います。ただ唯一プレッシャーと感じるのは、海外行っている間、SNSにパーティの写真ばっかアップしているので、スタッフに「久保さん遊んでいるだけじゃないか」って思われているんじゃないかってことですね! (笑)。だからそう思われないためにも、何かしらの土産話を持って帰るよう心がけています。決してふざけて言っているわけではなくスタッフのモチベーションを上げていくためにも、これって結構重要なんです。


 


-After seeing collections in Paris, Milan, London and New York, it must be exciting to think and sell what is going to be in the next season. But it must also be a very big pressure.


Like I mentioned that I don't take hardships as hardships, I'm the type that don't really feel pressure. The only thing I feel pressure about is, that when I go over seas, I keep posting pictures of parties on SNS so I'm worried that my staff members think that I'm traveling just for fun! lol. So I try to bring back something interesting every trip so they don't feel that way. I'm not saying this as a joke, but it actually is important to keep the staff member's motivation high. Everything else will go as it will lol!



 


 


次ページへ (NEXT PAGE)


 


 



DATE : 05.01.2015 | CATEGORY : Details, INTERVIEW

635pxライン画像

THROWBACK